Niets zet de toon meer dan een goed uitgedacht thema en concept van het event. Het juiste thema en concept leggen de essentie van je evenement vast, zorgt ervoor dat je gasten betrokken zijn en dat je een blijvende en onvergetelijke indruk achterlaat.
In dit artikel zullen we de stappen verkennen om het perfecte thema en concept te kiezen dat aansluit bij jouw zakelijke doelstellingen en resoneert met jouw gasten.
Wat zijn je zakelijke doelstellingen?
Voordat je je in het creatieve proces stort, is het essentieel om een duidelijk begrip te hebben van je zakelijke doelstellingen. Bepaal welke boodschap of indruk je wilt overbrengen op het event. Of het nu gaat om het promoten van een nieuw product, het bevorderen van teambuilding of het vieren van prestaties, het afstemmen van het thema en concept op je zakelijke doelen zorgt voor een samenhangend evenement en maakt duidelijk waar je de nadruk op moet leggen.
Wie is je doelgroep?
Houd rekening met de kenmerken en voorkeuren van je doelgroep bij het kiezen van een evenementsthema en -concept. Gaat het om professionals uit de industrie, werknemers, klanten of een combinatie? Pas het thema aan op hun interesses, demografie en verwachtingen om een evenementervaring te creëren die hen aanspreekt. Bestaat de doelgroep voornamelijk uit jonge mensen tussen de 20-28 jaar? Dan kun je het beste social kanalen zoals TikTok en Snapchat overwegen. Studies tonen aan dat deze leeftijdsgroep niet geïnteresseerd is in perfecte content, zich aangetrokken voelen tot korte filmpjes en authentieke (user generated) beelden.
Kijk dus goed met welk social kanaal je het beste in kan springen op het deelbaar maken van content. Het begrijpen van je doelgroep helpt bij het ontwerpen van een thema dat hen vanaf het moment dat ze de uitnodiging ontvangen, boeit en bindt en zorgt ervoor dat er voldoende aansluiting is.
Hoe ga je je zelf onderscheiden?
Betrek je team bij een brainstormsessie om creatieve en unieke concepten te genereren. Overweeg de nieuwste trends, branche-specifieke ideeën of laat je zelfs inspireren door de waarden en merkidentiteit van je bedrijf. Verken thema’s die jouw bedrijfscultuur, missie of de branche waarin je actief bent, weerspiegelen. Strek je uit naar een concept dat opvalt en een onderscheidende ervaring creëert voor je gasten.
Is het een samenhangend geheel?
Zodra je een thema en concept hebt gekozen, is het belangrijk dat je kijkt hoe deze naadloos integreert in verschillende elementen. Van de decoratie en verlichting tot het entertainment, activiteiten en zelfs het menu, als je in elk aspect het gekozen thema laat weerspiegelen versterkt dat je boodschap en creëert het een samenhangende geheel. Tip: consistentie in ontwerp, visuals en boodschappen zal de algehele ervaring verbeteren en zorgt voor een event dat nooit meer wordt vergeten. Denk hierbij aan kleuren van het bedrijf, lettertype in uitingen, je logo verwerken in het menu op specifieke gerechten of op andere presentatie mogelijkheden, zodat er continu herkenning is voor de gast.
Kun je het interactief maken?
Om de evenementervaring naar een nóg hoger niveau te tillen, overweeg dan het toevoegen van interactieve elementen die verband houden met je thema en concept. Het kan gaan om gamification, interactieve workshops of live demo’s waar gasten actief kunnen deelnemen en zich kunnen verbinden met het doel van het evenement.
Voor teambuilding events kun je het interactief maken door middel van hospitality workshops, zoals een kookworkshop, een wijn Masterclass of een cursus waar je de ins en outs van gastronomie leert. Niet alleen een interactieve manier om je werknemers te leren kennen, maar ook een fijne en ongedwongen ervaring.
—
Door het afstemmen van het thema op je zakelijke doelstellingen, het begrijpen van je doelgroep en het incorporeren van interactieve elementen, creëer je een gedenkwaardig evenement! Vergeet hierbij niet om het thema consistent door te voeren in alle elementen en communicatiematerialen, zodat je een samenhangende geheel creëert. Met een creatieve aanpak zal jouw zakelijke evenement opvallen en een blijvende indruk achterlaten bij alle gasten.
—
Meer weten over de kracht van branding op jouw event? Lees dan ook dit artikel.
Wil je sparren over jouw komende event? Vul het contactformulier in en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.
We’re here to help!
het team van famous flavours